Dit blog is verhuist: www.jellevandijk.org

vrijdag, november 18, 2005

kwaliteit

Ik had Zen and the Art.. al een tijdje links laten liggen. Dat was niet verstandig. Zen en ik hebben een hechte band opgebouwd in de loop der jaren en het is nooit goed zoiets te laten versloffen. Maar Zen en ik waren elkaar een beetje uit het oog verloren.


Of althans, ik had Zen uit het oog verloren. Want Zen stond netjes in mijn boekenkast. Een Nederlandse vertaling, in onooglijk kleine lettertjes met een oerlelijke Penguin cover (niet het plaatje hierboven).

Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.

Als je het boek nog nooit hebt gelezen dan raad ik het je aan, maar aan de andere kant, er zijn mensen die er niets mee kunnen. Je bent Zen, of je bent het niet, het moet in je zitten, lijkt het.

Zoals al op het voorblad wordt aangekondigd heeft dit boek overigens niet zoveel te maken met Zen Boeddisme, en, volgens de schrijver, ook niet zoveel met Motorfietsen.

Het boek gaat over kwaliteit. En de reden dat ik het stof weer eens van de oude pocket afblies was dat ik op het moment wordt geacht les te geven over kwaliteit. Quality and Process Management. Ofwel, kwaliteitszorg en procesmanagement.

Alsof ik daar wat vanaf weet. Maar goed, dit is HBO, u wordt geacht zelf uw kennis op te doen beste student, ik ben hier om u te begeleiden, te 'coachen' in uw eigen leerproces, waarover u de regie voert. Zegt u maar wat u wilt leren...

Het boek Zen... draait op meerdere manieren om deze cursus heen en spookt al dagen door mijn hoofd. Ten eerste was Pirsig zelf een docent die aan de studenten de opdracht gaf een essay te schrijven van 350 woorden over de vraag: Wat is kwaliteit? Dat werd dus vanzelfsprekend ook de eerste opdracht voor mijn studenten. Pirsig's studenten Rhetorica kwamen er niet uit. Kwaliteit. Ze keken hem vuil aan op de gang en zaten nachtenlang zwoegend op hun essay: iedereen weet wel wat kwaliteit is, maar als je het probeer te definieren ben je verloren.

Vervolgens besloot Pirsig om studenten niet langer met een cijfer te beoordelen. Zijn redenering was als volgt: kwaliteit van studentenwerk wordt op de klassieke universiteit niet beoordeeld aan de hand van de intrinsieke kwaliteit van het werk zelf, maar aan de hand van objectief vastgestelde criteria. Definities dus. Objectieve criteria zijn echter fundamenteel kwaliteitsloos. Ze zijn de anti-kwaliteit. Toen Pirsig in een gedachtenexperiment alles in de wereld wegstreepte dat zou verdwijnen, als er geen kwaliteit meer zou bestaan, bleef juist de objectieve wetenschap, de rationaliteit, als enige over. Criteria waren dus wel het laatste wat je nodig had, als je de kwaliteit van iets wilde beoordelen. In het onderwijs had dit, aldus Pirsig, dan ook desastreuse gevolgen. In plaats van studenten die werkten vanuit een intrinsieke motivatie om zelf iets te leren, om zichzelf te ontwikkelen, kweekte de klassieke universiteit studenten die alleen maar wilden imiteren. Daar werden ze ook in getraind. Immers, de docent vertelde de studenten wat 'waar' was, (wat kwaliteit was) en als de studenten dat netjes imiteerden kregen ze een 6. Als ze het weigerden te imiteren kregen ze een onvoldoende. Het was haast nog een wonder dat de negens en de tienen, in zo'n dor en slaafs schoolklimaat nog de moeite namen hun best te doen en er zelf wat van te maken.

Pirsig voorspelde dat als je cijfers zou afschaffen, dat de slechte studenten dan het snelst zouden afvallen en de goede studenten zouden blijven. Dat was niet erg, want de slechte student zou ergens anders een zinvolle invulling van zijn leven vinden, bijvoorbeeld ergens in een fabriek als monteur. (stel). Deze monteur zou dan door te werken ontdekken dat hij eigenlijk best wel ideeen had over motoren, het maken van motoren en een fabriek van motoren, waar hij zelf werkte. Dat sommige processen misschien wel beter zouden kunnen worden, geoptimaliseerd zouden kunnen worden. Vervolgens zou deze ex-slechte student, vanuit zijn nieuwe zelf-ontdekte motivatie, de behoefte krijgen aan kennis, omdat hij ontdekte dat hij met zijn huidige kennis en vaardigheden te kort schoot om zijn ambities te verwezelijken. Dan zou hij auto-techniek gaan studeren, en later werktuigbouwkunde en misschien wel weer terugkeren op de universiteit, maar nu als een new-born student: leergierig en niet langer om de zes te halen maar om zijn eigen ontwikkeling te verwezelijken.

Je begrijpt, Zen... is een boek uit de jaren zeventig, toen de zon nog altijd scheen en de bloemen bloeiden.

Maar mijn vak Quality en Process Management wordt in de donkere herfst van 2005 gegeven.

Desalniettemin heb ik besloten de cijfers af te schaffen. Dat had overigens een andere reden dan het argument van Pirsig. In de kwaliteitszorg is het namelijk helemaal hip om organisaties zelf een oordeel over zichzelf uit te laten spreken. Of liever, kwaliteitszorg wordt vaak gedefinieeerd als: zeggen wat je doet en doen wat je zegt, zeg maar, een Rottterdamse Fortuyn-mentaliteit. Dat is overal nogal 'in' tegenwoordig. Het betekent bijvoorbeeld dat wij als opleiding worden beoordeeld op kwaliteitscriteria die we zelf hebben opgesteld. Dat is niet helemaal waar, het zijn criteria die de HBO-raad heeft opgesteld. Maar goed, dat "zijn" wij ook, want de HBO-raad dat zijn gewoon alle HBO's. Dus dat zijn wij zelf. En vervolgens worden we beoordeeld op de vraag of we de dingen die we beloven te doen ook echt doen. Dus we zeggen bijvoorbeeld: wij evalueren al ons onderwijs, en de kwaliteitscommissie (die duizenden euro's kost en hele dure lunches bestelt) komt dan langs en zegt: laat maar eens alle evaluatieverslagen zien dan. Dat is dan de beoordeling die wij krijgen.

Wij krijgen dus een cijfer op basis van criteria die we zelf hebben gedefinieerd. Een hoge kwaliteit is dus dat je ook echt doet wat je zegt dat je zou moeten doen, wat natuurlijk een volkomen inhoudsloze operationalisatie is.

Nou goed, dat vraag ik mijn studenten ook: definieer zelf maar hoe je beoordeeld wilt worden, en ik zal jou erop beoordelen. Ik ben benieuwd..

Mijn vraag is of Pirsig het hier nu wel of niet eens mee zou zijn. Het lijkt wel een beetje op wat hij betoogt, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat hij dat hele moderne kwaliteitszorggebeuren van tegenwoordig vreselijk zou vinden.

Toch het boek nog maar weer eens doorlezen...

lees het hele boek online

6 opmerkingen:

Sander zei

Hoi Jelle,

Ben jij nog maar bij Zen? Ik ben Lila, een onderzoek naar Zeden (Robert M Pirsig, 1991), al voor de tweede keer aan het lezen. Loopt het onderwijs zo ver op de praktijk achter? ;-)

Lila gaat ook over kwaliteit. Lila gaat alleen maar over kwaliteit. Bij het lezen van Lila realiseer ik mij wat de kwaliteit is waarover in Quality Management gesproken wordt. Quality Management gaat over reproductie. Constante en voorspelbare producten. Quality Management gaat over beheersing, controle. QM wil statische kwaliteit (zie Lila). Als in de industrie en dienstverlening over kwaliteit gesproken wordt, hebben ze het niet over mooie of goede producten. Het betekent alleen dat ze leveren wat afgesproken is. Als in de afspraken alleen staat dat een tomaat donker rood moet zijn, dan krijg je een donker rode tomaat. Hij smaakt wel nergens naar, maar is volgens de definitie toch een kwalitatief goed product. Alle geleverde tomaten smaken namelijk nergens naar en in de contracten staat niet dat ze een lekkere smaak moeten hebben.
QM is tegen dynamiek, tegen verrassingen, tegen veranderingen. Kortom, tegen de dingen die het leven interessant maken. Gelukkig zitten er in de nieuwere kwaliteitssystemen mogelijkheden om zelf je normen te definiëren en hoe je daar van af kan wijken. Ik werk bij een innovatief bedrijf waar we daar volop gebruik van proberen te maken. Het is namelijk moeilijk innoveren als het bedrijfsproces alles vastlegt. Laatst heb ik nog een presentatie gehouden over een werkwijze waarbij niet de documentatie en contracten centraal staan, maar waar de focus ligt op een werkend product en een tevreden klant. Als je innovatief bezig bent, dan moet je af en toe tijdens het ontwikkelproces het ontwerp radicaal kunnen aanpassen. Dat lukt niet als je alles in stapels documenten hebt vastgelegd die bij iedere wijziging door een heel comité gereviewd moeten worden.
QM, innovatie en Kwalitatieve (= levensvreugde verhogende) producten, dát is een combinatie om studenten eens een essay over te laten schrijven. Om een leuk voorbeeld te geven: jouw geliefde Mac is niet ontworpen in een QM klimaat. Gelukkig zijn er bedrijven die het lef hebben om een stel bezeten vakidioten een tijdje op de hei te zetten en iets leuks laten bedenken. Overigens volgt daarna wel een proces met veel QM om het ontwerp goed te houden. Dus na Dynamische Kwaliteit volgt statische kwaliteit (zie Lila). De grote uitdaging is om daar toch ruimte in te creëren voor de nodige dynamiek.

Kortom, lees Lila!

jelle zei

Nog maar bij Zen? Zo zou ik het niet willen formuleren.

Ik heb Lila ook. Maar ik vind Zen een veel beter boek. Beter geschreven. Door Lila kwam ik niet heen. Maar misschien gaat het met jouw hernieuwde introductie nog eens lukken.

Zen.. gaat zoals je weet ook over een hele boel andere zaken, met name ook zaken die relevant waren voor mijn zoektocht in de cognitiewetenschap (philosophy of mind). Het gedachtengoed van Phaedrus in Zen raakt dicht aan dat van fenomenologen zoals Heidegger en Merleau Ponty. En dat zijn een soort grondleggers van situated cognition. Kortom, Zen was dus altijd mijn boek.

(Het gaat ook heel erg over de tegenstelling tussen 'mens' en mensendenken en 'techniek' en technisch denken. En het gaat ook over het idee dat een 'vakman' iets anders is dan 'iemand die procedures uitvoert', meer een kunstenaar. Ik denk dat we dat erg missen tegenwoordig, vooral ook in het onderwijs.)

Ik zou niet willen stellen dat na Zen automatisch Lila komt, alsof dat een volgende stap is. Ik vond het nogal jammer dat Pirsig zichzelf in die zin verloochende door in Lila toch nog kwaliteit te gaan definieren. Terwijl je het niet kunt definieren, volgens Phaedrus althans.

Maar goed, ik heb Lila niet uitgelezen dus wellicht moet ik het nog eens proberen. Ook een lelijke ooievaarspocket met een zo mogelijk nog lelijkere cover..., staat al jaren in de kast...

Sander zei

Hoi Jelle,

Dan ga Ik Zen maar weer eens lezen. Het idee van de vakman, de kunstenaar spreekt mij namelijk enorm aan. Het mooie van mijn vak (software ontwikkeling/programmeren) is dat we juist procedures bedenken en daar is geen procedure voor. Eigenlijk probeer ik dus heel de dag dynamisch te zijn om iets statisch achter te laten... hmmm... tja...

Het is interessant om de boeken naast elkaar te leggen. Zen (voor zover ik mij kan herinneren) heeft veel meer een ideaal in zich. De idealist Pirsig is in z'n tweede boek empirisch/pragmatisch geworden. Zou het de leeftijd zijn? ... Oeps. Had ik gezegd dat Lila mij meer aansprak? hmmm... Tijd om Zen te lezen! :-)

Sander zei

Misschien vind ik Lila beter nu omdat ik nu geniet van zeilen. [De (dunne) verhaallijn van Lila speelt zich af op een zeilboot.] 10 jaar geleden had ik net een motorfiets gekocht. Is het zo simpel?

Voor mij is het verschil tussen de boodschap van Lila en Zen vergelijkbaar met het verschil tussen zeilen en motorrijden. Bij zeilen bij afhankelijk van de elementen. Bij motorrijden heb je zelf volledige controle.

jelle zei

ik moet zeker Lila weer eens onder het stof vandaan halen!

Anoniem zei

dag jelle,

ik ben oscar en ik ben van beroep fysiotherapeut.
dit ben ik sinds 1992. sinds 1999 ben ik ook manueel therapeut.

je eerste bericht vond ik interessant,en een lichte jaloezie maakt zich meester van mij wanneer ik je korte en heldere samenvatting van Phaedrus'zijn zoektocht naar waarden lees.

ik las zen in 1987 de eerste keer en recent heb ik dit boek weer gepakt maar de intentie waarmee ik dit keer aan het lezen ben geslagen heeft te maken met mijn beroep. Want er is in de gezondheidszorg een dynamiek ontketend die voortraast door de onuitroeibare drang om de kwaliteit van de zorg te kunnen vatten en controleren.

Van nature ben ik een intuitief werkend mens dit is mij na al de jaren duidelijk geworden. Ik mag dan een hbo opleiding hebben gehad maar ik ben niet zo'n held wanneer het gaat om notulering, handhaven van richtlijnen en opstellen van kwaliteitscriteria. "I know quality when i see it"..
IK lees dat je doceert en wel quality management. maar misschien heb je wel dezelfde vragen bij het kunnen vastleggen van kwaliteit als ik. Kan ik in mijn handelen een volwaardige kwaliteit ontdekken en constant houden zonder dit te moeten definieren?
Is mijn benadering van de klanten (patienten) slecht van kwaliteit wanneer ik ervan uitga dat de enige constante in de relatie hulpgever/hulpvrager de relatie zelf is?ik vind de terminologie uit jouw vakgebied wat moeilijk te gebruiken maar geloof mij ik weet wat een hulpvraag inhoud en hoe dit om te zetten naar duidelijke acties maar ik kan dit gewoonweg niet meer vertalen in fix normen en fix systemen.

tja en dan ga je ineens proberen om het nieuwste speeltje van de zorgverzekeraars namelijk de prestatie indicatoren aan een grondige analyse te onderwerpen.

misschien wel een te zware missie..

ik blijf wel lezen want het voelt wel alsof pirsig zich nooit heeft kunnen neerleggen bij de huidige vervlakking van de samenleving en probeert een tevredenheid te vinden in zijn eigen waanzinnigheid.. Ignorance is Bliss

groet oscar