Dit blog is verhuist: www.jellevandijk.org

donderdag, december 14, 2006

Muziek en emotie

Sommige liedjes werken meer op de emotie dan andere. Mijn vader heeft een van de oudere platen van Robert Long, die vandaag is overleden. Twee liedjes van die plaat knallen nog altijd recht mijn amygdala in (het emotionele centrum in onze hersenen). "Jos", wat altijd een spannend liedje was omdat mijn vader ook Jos heet, begint met "En toen op eens was Josje dood". Pang! Ik voel het zelfs terwijl ik het nu schrijf, al werkt het natuurlijk pas echt als je de melodie erbij hoort en daarvoor moet je het liedje kennen. Het andere nummer gaat over twee mensen die zijn gescheiden (zoals mijn ouders dat zijn). De een komt op bezoek in de nieuwe flat van de ander (natuurlijk een *flat*, geen leuk nieuw huis ofzo, maar een huurflatje). "Leuk uitzicht, heb je hier", zegt de bezoeker tegen zijn/haar kersverse ex. Auw! Pang! De pijnlijkheid en het leed sprongen vaak van zijn liedjes.

Ook een mooi liedje dat direct je emotionele systeem binnendringt hoor ik tegenwoordig in een reclame, die met die mannen die aan paraplu's hangen. Hier vind je het origineel. Weer een voorbeeld van hoe ons leven is veranderd met internet en google, het koste me welgeteld 10 seconden om het te vinden...



Geen opmerkingen: