Dit blog is verhuist: www.jellevandijk.org

dinsdag, juli 05, 2005

Parametrische variatie

De trein is weer korter geworden. Een collega van mij viel haast flauw, de conducteur werd achtervolgd en nog net niet in elkaar geslagen en de gezichten stonden zowel 's ochtends als 's avonds op onweer: het is zomerdienst bij de NS. Bij de spoorwegen begint de zomervakantie op 1 juli. Geen idee hoe lang hij duurt, ik vrees dat het niet alweer over drie weken over is, toch de gemiddelde zomervakantie voor de gemiddelde forens. Een zomervakantie van twee maanden voor de NS betekent dat alle dagelijkse reizigers in ieder geval vier tot vijf weken moeten proppen: als haringen in een ton.

Ik stel een experiment voor. Sociale psychologie. Vraagstelling: Hoe broos zijn onze beschavingsnormen en wat komt er voor in de plaats indien deze normen verlaten worden?

Methode van onderzoek: Per week verkorten we de trein met 1 coupee of coupee-deel (heb geen streepjes op de eej dus vergeef me de jaren zeventig spelling). We spreken hier dus van een zogenaamde "parametrische variatie": de lengte van de trein wordt in stapjes teruggebracht naar nul. We kijken vervolgens of er een significante trend is in de samenhang tussen deze parametrische variatie en de volgende vier gedragscriteria:

1. Het gemiddelde volume van het spraaksignaal van de reizigers tezamen gemeten over een periode van 5 minuten voor vertrek tot aan vertrek, op het perron.
2. Het aantal reizigers dat gewoontegetrouw achterin de trein zijn ingestapt, te horen kregen dat dit deel in de zomerdienst niet naar Den Haag rijdt maar naar Rotterdam, uitstapt en vervolgens de gehele reis moet staan in het gangpad en daarbij een of meer van de volgende woorden uit: "verdomme", "gatver", "shiiiiiit", "krijg nou de tering", "kut-NS".
3. Het aantal reizigers dat niet langer wil opstaan voor een zwangere vrouw
4. Het aantal reizigers dat zich in een straal van 30 cm rondom de treindeuren bevindt op het moment dat de trein net binnengereden is, maar terwijl de aangekomen reizigers IN de trein nog NIET zijn uitgestapt.

Het verval van onze beschaving wordt gedefineerd als 1 - het genormaliseerde gemiddelde van 1 tm 4.

Ik denk dat de NS wel wil sponsoren. Het experiment is immers al begonnen.

Geen opmerkingen: